علائم حساسیت نوزاد به پوشک

چرا نوزادان به پوشک حساست نشان می‌دهد.

یکی از بهترین اختراعات بشر برای مادران پوشک است که آنها را از شستن کهنه و عوض کردن لباس نوزادشان بی نیاز می‌کند. با این حال ممکن است هر نوزادی حساسیت به پوشک را تجربه کند. همانطور که می‌دانید، پوست نوزاد لطیف و حساس بوده و ممکن است نسبت به الیاف و ترکیبات سازنده موجود در پوشک حساسیت نشان دهد. 

 

انواع مختلفی از پوشک مثل شورتی، بندی، چسبی و ... در سایزهای گوناگون برای سنین مختلف در بازار موجود است. در صورتی که متوجه علائم حساسیت نوزاد خود به پوشک شدید، ضروری است تا پوشک او را تعویض کرده و اقدامات لازم را در ادامه انجام دهید. به این منظور با ما در ادامه همراه باشید تا با علائم حساسیت نوزاد به پوشک آشنا شوید. 

 

علائم حساسیت به پوشک در بدن نوزاد

علائمی که در ادامه بیان می‌کنیم، ممکن است در اثر انتخاب سایز نامناسب پوشک، پوشک نامناسب، استحمام نامناسب و حساسیت پوست نوزاد نسبت به پوشک ایجاد شود.

خارش

قرمزی و التهاب

جوش‌های ریز

پوسته پوسته شدن ناحیه تناسلی و کشاله ران نوزاد

گریه کردن و بیقراری نوزاد هنگام لمس ناحیه ملتهب

 

مقاله پیشنهادی: دلیل گریه کردن نوزاد چیست؟

 

در صورتی که حساسیت نوزاد به پوشک به دلیل تعویض دیرهنگام آن باشد، لازم است تا احتمال عفونت ادراری را نیز در نظر داشته باشید. لازم به ذکر است که محافظت کردن از پوست نوزاد به اندازه شیوه تغذیه او، اهمیت بسیاری دارد.

 

چگونه حساسیت نوزاد به پوشک را کاهش دهیم؟

با در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانید شدت حساسیت نوزاد خود نسبت به پوشک را کاهش دهید:

استفاده از پوشک‌های فاقد رنگ: گاهی رنگ مصنوعی موجود در پوشک، باعث بروز حساسیت در نوزاد می‌شود. به همین دلیل لازم است تا از پوشک فاقد رنگ برای نوزاد خود تهیه کنید.

 

تهیه سایز مناسب پوشک برای نوزاد: در صورتی که پوشک برای نوزاد بزرگ باشد، نم از کناره پوشک به پا و لباس نوزاد رسیده و باعث تجمع باکتری و قارچ می‌شود. پوشک کوچک نیز باعث عرق کردن و سوختگی پوست نوزاد می‌شود. این موارد باعث بروز آسیب پوستی نوزاد می‌شوند. به همین دلیل ضروری است که حتما هنگام خرید پوشک به درجه سنی آن دقت کنید.

 

شستشو و استحمام به موقع نوزاد: استحمام و شستشو به موقع نوزاد، با کاهش التهابات پوستی او کمک شایانی می‌کند. حداکثر 3 بار در هفته به صورت هفتی نوزاد را بشویید، نواحی اطراف دهان و ناحیه تناسلی او را به دقت تمیز کنید و در ماه‌های ابتدایی زندگی نوزاد تا حد امکان از شوینده مخصوص سر و بدن استفاده نکنید. همچنین هنگامی که نوزاد شما دفع مدفوع داشت، سریع او را بشویید و پوشک او را تعویض کنید. 

 

استفاده از شوینده مخصوص نوزاد: از شوینده‌های معطر برای شستن لباس نوزاد استفاده نکنید و لباس نوزاد را به هنگام شستشو از لباس سایر اعضای خانواده جدا کنید.

 

استفاده از کرم و پماد: برای تسریع روند بهبودی حساسیت نوزاد به پوشک، می‌توانید از وازلین، پماد ویتامین آ د و یا کرم‌های مخصوص نوزادان استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که اگر علائم حساسیت نوزاد مشابه علائم ابتلا به قارچ باشد، پماد وضعیت آن را بدتر کرده و لازم است تا هرچه سریعتر به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. 

 

پوست نوزاد را به صورت ضربه‌ای تمیز کنید و روی آن دستمال نکشید.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : دلیل گریه کردن نوزاد هنگام تعویض پوشک چیست؟

 

سخن پایانی

برای جلوگیری از بروز حساسیت پوستی نوزاد، لازم است تا برای او پوشک مناسب تهیه کنید. پوشکی از نظر سایز مناسب است که کش آن قبل از ران و زیر ناف نوزاد قرار بگیرد و چسب آن سر جای خودش قرار بگیرد. همچنین پوشک نباید روی بدن نوزاد چین بخورد یا به گونه ای باشد که دامنه صحیح حرکتی او را مختل کند. به صورت کلی پوشک مناسب برای نوزاد از آسیب پوست او جلوگیری کرده و برای سلامت دستگاه ادراری تناسلی و ناحیه تناسلی او مشکلی ایجاد نمی‌کند. 

 

مطلب های تصادفی